Bijzonder hoe uit de ene blog de andere voortkomt. Omdat je achteraf niet onterecht de indruk wilt wekken dat je niet alleen maar op efficiency en werkdruk focust. Want sterker nog: door ons hele bedrijf heen realiseer ik me steeds meer hoe wij gedreven worden door kwaliteit. Zo hard groeien gaat logisch met leermomenten. En dat het (nog) niet allemaal vanzelf goed gaat, dat is realiteit. Maar het streven naar kwaliteit, dat zit heel diep bij iedereen in het bedrijf. En dat zie je, ook in de werkplaats.
De nieuwe en compleet ingerichte werkplaats leek vorig jaar nog behoorlijk ambitieus voor een nieuwkomer in de interieurbouw. Zeker toen de machines en materialen er nog niet stonden – toen net de vloer was aangesmeerd – was het echt een immense, lege ruimte. Nu lopen onze interieurbouwers elkaar bij wijze van spreken nog net niet in de weg. De planning zit vol, de machines draaien op vol vermogen en eigenlijk zou ik niet weten waar ik nog een zevende interieurbouwer zou moeten plaatsen. En ja, daar ben ik stiekem hartstikke trots op.
”Ik betrap mezelf erop dat ik
potentiële opdrachtgevers altijd
mee de werkplaats in wil krijgen.”
Ik betrap mezelf erop dat ik potentiële opdrachtgevers altijd mee de werkplaats in wil krijgen. Dat heeft er een klein beetje mee te maken dat onze showroom (stomweg door tijdgebrek) nog niet is ingericht zoals zou moeten, en de werkplaats natuurlijk wel. Maar ik vind het gewoon ontzettend gaaf wat we allemaal kunnen maken. En ik wil vooral laten zien hoe georganiseerd het productieproces verloopt. Alsof onze interieurbouwers nooit anders hebben gedaan dan hier achter onze machines staan. Terwijl we toch echt op een aantal vlakken het wiel moesten uitvinden.
Eigenlijk is er niks mis met praten over efficiency. Maar wel met het accent op de reden daarvoor. De automatiseringsslag bijvoorbeeld, die we vanaf scratch samen hebben bedacht – waarbij ontwerp tot productie allemaal in één systeem staat. Ook dat is een proces geweest met vallen en opstaan, en nog steeds moeten we aan de achterkant soms oplossingen bedenken. Maar de intentie om dat te doen is er bij iedereen. Dat is wat je ziet en wat je voelt als je zomaar ongepland met een potentiële opdrachtgever de werkplaats inloopt. En dat is de kant van mijn bedrijf die ik zo graag wil laten zien.
Natuurlijk maken we ook prachtige keukens en mooie meubelstukken, maar ik wil vooral die mentaliteit laten voelen: het streven naar kwaliteit. Dat is ook precies waar ik een jaar geleden van droomde, om als team het verschil te maken. En de stappen die we daarin zetten, daar ben ik nog het meest trots op.
Bart