En dan nog één ding wat ik zelf kwijt wil. Ik ben in mijn vorige blog wat snel over een paar dingen heen gestapt. Ja, mijn grootste drive ligt in de uitdaging het zelf te doen. Maar ik start natuurlijk niet helemaal from scratch met een nieuw bedrijf in interieurbouw. Ik bouw verder op een heel sterk merk: Van den Dongen. En daarvoor gaan de credits eerst en vooral naar mijn ouders Wim en Riet.
Van den Dongen is door de jaren heen synoniem geworden voor veel meer dan alleen parket. Het staat voor vakmanschap, kwaliteit, service en uitgesproken persoonlijk advies: hoe het karakter van een houten vloer spreekt in een persoonlijk interieur. Als ik dat zeg, klop ik dus niet mezelf op de borst. Nee, dan ben ik gewoon dankbaar voor wat mijn ouders hebben neergezet. Zij hebben vanuit hun passie voor hout en hun klantgerichte houding niet alleen een bedrijf opgebouwd maar ook een echt merk. Een heel sterk merk zelfs.
“Ik klop dus niet mezelf op de borst.
Nee, ik ben gewoon dankbaar voor
wat mijn ouders hebben neergezet.”
Op een gegeven moment drong de vraag zich natuurlijk op hoe ik interieurbouw een plek zou geven: binnen, naast of los van Van den Dongen Parket. Dat klinkt makkelijker dan het is. Ik wist één ding heel zeker: Van den Dongen zou het blijven. Niet omdat het toevallig mijn eigen naam is – zo groot is mijn ego nou ook weer niet – maar omdat de naam een begrip is in een wijde regio. Ik ga in die zin wel wat nieuws doen, maar ik bouw op dezelfde identiteit. Op deze waarden ben ik in gevormd (en ook dat heb ik aan mijn ouders te danken).
Het woordje ‘parket’ was dus wel inwisselbaar – alleen door wat dan? De oplossing is eigenlijk verbluffend simpel. En ik ben heel blij met ons logo nu: gewoon, met de toevoeging ‘maatwerk interieur’. Over die twee woorden heb ik wel lang nagedacht. Hoe noem je dat wat je wilt gaan doen? Interieurbouw is te breed, bij interieur alleen dacht ik al snel aan meubeltjes. Totdat ik me realiseerde dat het in combinatie met parket en maatwerk precies zei wat ik wil doen: hout laten spreken, niet alleen in de vloer maar in je hele interieur.
Is het een schokkend nieuw logo? Natuurlijk niet. Veel mensen zullen het verschil amper opmerken. Of helemaal niet. En dat is ook goed. Het geeft ook iets aan van onze historie. Wat er ook nog op mijn pad mag komen, ik ben en blijf toch een Van den Dongen.
En daar ben ik trots op.